this is not a love story

well, what the hell are we doing in denver?

jack kerouac

Penguins

I rovdjurens klor

I varje annan lÀgesbeskrivning av Barkus utsatta och anstrÀngda vardagsliv spottar populasen bakom ryggen pÄ honom nÀr han glider genom Stockholms city med ryggen rak som en frötall pÄ ett kalhygge och utan att nÄnsin vika ner den sydlÀndskt isblÄa vikingablicken. Nu siktar den rÄa och obildade allmogen rakt pÄ fejan i stÀllet.
NĂ€r Barkus BirĂł anvĂ€nder sig av satskonstruktionen ’fortsĂ€tt skriv’ gör han sig skyldig till en sĂ„ kallad pseudosamordning eller falsk samordning. FortsĂ€tt att skriva Ă€r korrekt skriftsprĂ„k pĂ„ svenska i likhet med motsvarande konstruktioner pĂ„ andra europeiska sprĂ„k: Hört auf zu essen / Arretez de manger / Go on writing etc. Kanske kan man kalla det en kaka pĂ„ tĂ„rtan eftersom satsen i den diplomerade författarens version rymmer tvĂ„ imperativ efter varandra: fortsĂ€tt och skriv.

barkus1

SĂ„ snart Italien förlorar eller Sverige–Danmark [sic] splear oavgjort i fotboll gĂ„r den svenska faunans alla avundsjuka hyenor och asgamar till gemensam och skadeglad attack mot Barkus den beskedlige och till och med pĂ„ danmarksfĂ€rjan hamnar han mellan rovdjurens klor i ett förskrĂ€ckt, rött hörn [sic] och vi förstĂ„r att det endast Ă€r genom förbön och Guds försyn Barkus bakis undkommer de dreglande bestarna.

barkus2barkus3

NÀr inventerade förste miljöinspektör Barkus blamage avloppsdiken pÄ indiska landsbygden senast?

dike1dike2